Warsztaty 2 - SP Proszenie

27.09.2018 (czwartek) odbyły się drugie zajęcia w ramach projektu Mistrzowie Matematycznych Quizów, dofinansowanego przez mFundację w ramach programu mPotęga.
Tego dnia grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Miry i Tadeusza Sygietyńskich - nasz szkolny Zespół Ekspertów, opracowywała swoje pierwsze w życiu filmiki matematyczne, w których każde zadanie prowadzone było krok po kroku. Takie filmiki to tutoriale.




Na początku naszych zajęć pracowaliśmy ze szkolnymi podręcznikami. Przypomnieliśmy sobie, w jaki sposób wykonuje się działania na ułamkach zwykłych.
Rozwiązywaliśmy również równania z jedną niewiadomą - prostsze i trudniejsze przypadki.
Klasa 7 powtórzyła sobie także materiał z ostatnich lekcji matematyki - rozkład liczby na czynniki pierwsze.



Następnie wybraliśmy 3 najciekawsze zdaniem dzieci zadania. Każde z nich zostało przepisane na kolorowe kartony. Zadanie zawierało: treść, rozwiązanie krok po kroku oraz odpowiedź.




Dzieci ćwiczyły dziś ważną umiejętność pracy w grupie.




Ci, którzy szybciej ukończyli tworzenie matematycznych posterów, mieli kolejną misję. Weszliśmy na konto Google, do którego przypisany jest nasz projektowy blog. Dziś interesowały nas własności Youtube'a. Znaleźliśmy właściwą ikonkę i przenieśliśmy się do skarbnicy muzyki, video, klipów, etc. Naszym celem było stworzenie własnego kanału na Youtube.



Jeden z uczniów pochwalił nam się, że prowadzi od czasu do czasu transmisje na Youtubie, więc spróbował wytłumaczyć innym, w jaki sposób to robi oraz jak założyć swój kanał.
Gdy ta sztuka nam się powiodła, wszystkie dzieci z Zespołu Projektowego zostały zapoznane z mechanizmem przesyłania filmów na Youtube.




Oczywiście, najlepiej uczyć się przez doświadczenie, zatem, najpierw należało nam nagrać własne filmy Materiały w formie plakatów zostały przygotowane - teraz musieliśmy się zmierzyć z ... tremą!



Początkowo Zespół Projektowy miał opory przed nagrywaniem video, ale te szybko zniknęły. Pierwsze nagrania na żywo nie były proste, ale okazały się ciekawym wyzwaniem.
Udało nam się nagrać 3 filmy o różnej tematyce.




Później dzieci zapoznały się z mechanizmem zgrywania danych ze smartfona za pomocą kabla microUSB. Mając nasze filmiki, musieliśmy najpierw obrobić lekko jeden z nich, ponieważ został nagrany w pionie. Odtwarzając go na komputerze, okazało się, że film został obrócony o kąt 90 stopni.
Aby naprawić ten błąd, skorzystaliśmy z narzędzia online: Video Rotate (LINK). Zmieniliśmy orientację filmu, jednak był to proces mocno czasochłonny (zajęło nam to ok. 30 minut, łącznie z przetworzeniem filmu i pobraniem go na nowo).



Niektórzy nie chcieli marnować cennego warsztatowego czasu i zamiast przyglądać się procesowi obracania filmu, zalogowali się na swoje konta na LearningApps, by spróbować stworzyć jakiś nowy quiz.



Gdy już wszystkie nagrane przez nas filmy były we właściwej orientacji, przesłaliśmy je na Youtube. To też zajęło troszkę czasu. Do każdego filmiku dołączyliśmy jego krótki opis. Dzieci dowiedziały się również, czym są tzw. tagi.



Zapisaliśmy filmiki jako wersje robocze, by webmaster mógł poprawić później jeszcze ewentualne błędy oraz osadzić nasze prace na blogu.

Podczas drugich warsztatów Zespół Projektowy dowiedział się, że popularny Youtube może stanowić nie tylko źródło rozrywki, ale i źródło tutoriali na wiele tematów, np. matematycznych .pomocy naukowych.

A na koniec nasze wspaniałe tutoriale matematyczne!


  1. Wykorzystanie ułamków zwykłych w zadaniu z kontekstem realistycznym



  2. Rozkład liczby 300 na czynniki pierwsze



  3. Rozwiązywanie równania z jedną niewiadomą

Komentarze

Popularne posty